Langt inde i sjælen

frederick_lehmann.jpg

Dj og musikkonsulent Frederick Lehmann. Foto: Anne Mie Dreves
Dj og musikkonsulent Frederick Lehmann. Foto: Anne Mie Dreves
Skam finder vej helt ned i rillerne på nogle af pophistoriens plader. Også i den amerikanske soul-musik, fortæller dj og musikkonsulent Frederick Lehmann, der her udvælger nogle af genrens bedste skæringer om skam
af Lars Erik Frank (Presse- og kommunikationsmedarbejder)

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

Altid et håb

Sam Cooke

Sam Cooke: A Change Is Gonna Come, 1964

"Her har vi fat i en klassiker fra en af de største i soulmusikken, ja fra pophistorien generelt. Sam Cooke synger om den skam, han som afroamerikaner oplever at være blevet født ind i gennem en lang, tragisk historie præget af undertrykkelse og racisme.

I A Change Is Gonna Come udtrykkes skammen som et livsvilkår. Men teksten handler også om troen på håbet og på, at noget en dag vil ændre sig. Nummeret er fra 1964 og blev en af borgerettighedsbevægelsens helt store hymner, men for mig har det også en mere universel og eksistentiel karakter.

Det er en sang, der rører mig dybt, fordi jeg bliver favnet af den, når den minder mig om, at selv i de sværeste perioder i livet er der et håb om, at tingene bliver anderledes. At skam og håb på den måde kan blive forbundet er ekstremt smukt. Det samme er Sam Cookes stemme."

Hør Sam Cookes "A change is gonna come" her

Skammen er arvelig

Diana Ross

Diana Ross & The Supremes: Love Child, 1968

"USA blev rystet, da tidens allerstørste vokalpopgruppe i 1968 pludselig sang om et engangsknald. Men selvom Love Child er den pæne engelske betegnelse for en horeunge, røg singlen til tops på hitlisterne.

Kvinden, der fortæller historien om det uægte barn, skammer sig over at være blevet født uden for ægteskab. Hun kan tilmed se skammen i sin egen mors øjne og frygter at føre den videre, hvis hun selv bliver gravid og får et barn. Nummerets korstemmer beder igen og igen kæresten om at holde igen: "wait won’t you wait now/hold on/wait/just a little bit longer". 

Interessant nok blev sangen et af Diana Ross & The Supremes’ bedst sælgende hits, selvom den tog et socialt problem op og viderebragte det tunge budskab om, at skam kan gå i arv i familien fra den ene generation til den anden."

Hør Diana Ross & The Supremes "Love Child" her

Dans og glem

Evelyn »Champagne« King: Shame, 1978

"Med Evelyn »Champagne« King er vi i discoens storhedstid sidst i 1970’erne og inde i det, man måske kan kalde en hverdags-skam, som de fleste kender til. I hvert fald er skamfølelsen her nemmere at relatere til og knap så indlejret og tung som hos Sam Cooke og Diana Ross.

Nummeret handler om ærgrelserne efter et forlist forhold; det skamfulde i at have håbet på en fremtid, som ikke blev til noget og skammen over at være gået for langt og have fundet sig i for meget, selvom man godt vidste, at forholdet var ustabilt og usundt for en selv.

Min erfaring som dj fortæller, at Shame altid falder ret godt sent på aftenen. Det er godt at danse til. For selvom skam er tekstens tema, så vidner det tunge og lækre groove også om, at hun nok skal komme videre. At glemme hurtigt er også en måde at forholde sig til skam på.«

Hør Evelyn »Champagne« King "Shame" her

Vælg skammen fra

Erykah Badu

Erykah Badu: Bag Lady, 2000

"Som titlen antyder, er sangen her umiddelbart dedikeret til en hjemløs kvinde – posedamen. På den måde afspejler nummeret allerede Erykah Badus store sociale og politiske engagement, som hun også udtrykker i musikken.

Men jeg forstår også Bag Lady som en mentalt anderledes måde at bearbejde den overleverede skam på, end den som fx Sam Cooke og Diana Ross beskriver. Selvom det måske er naivt at tro, at man kan frigøre sig fra alle typer af skam, så er Badus mere opløftende og optimistiske tilgang, at man kan gøre sig selv fri af tung bagage, man er blevet påført og slæber rundt på.

Hos Badu bliver skam også til et valg og noget, man kan slippe af med ved at lægge fortiden bag sig, se sig selv i øjnene og komme væk fra ved at stå ved sig selv."

Hør Erykah Badu's "Bag Lady" her

Stolt og mangfoldig

solange

Solange: Don’t Touch My Hair, 2016

"Skam kan være en stærk personlig følelse, som også kan blive fremprovokeret af andre. På den måde optræder skam som noget, der opstår mellem selvet og samfundet.

Solange synger her om, hvordan hun føler sig krænket, hvis nogen uopfordret rører ved eller taler om hendes hår. Den slags tilnærmelser er for Solange med til at kompromittere hendes identitet, for hendes hår er ikke bare hår – det er hendes stolthed og krone.

Sangen kan ses som et ønske om mangfoldighed ved at værne om og dyrke forskellige udtryksformer. Selvom Solanges musikalske univers umiddelbart virker ret blødt, så indeholder det også en vrede, som for mig er med til at gøre hende til en af de mest spændende moderne neo-soul artister."

Hør Solange's "Don’t Touch My Hair" her

FAKTA: Frederick Lehmann Franck

Født 1990, kandidatstuderende på Moderne kultur og kulturformidling. 

Spiller som fast dj på fx The Log Lady, Papirøen og El Nacional i København.

Har spillet til events og fester på fx Distortion, Culture Box og Toldboden. Musikansvarlig på Kurhotel Skodsborg og laver musikprofiler for restauranter, hoteller og virksomheder.

DEBATmagasin om skam

Skam er temaet for årets udgave af DEBATmagasinet fra Københavns Stift

Læs DEBATmagasinet her 

I magasinet giver redaktionen plads til en række markante stemmer, der alle kredser om begrebet skam, som igen dukker op i samfundsdebatten. Vi er begyndt at tale om skam igen. Både psykologien, filosofien og teologien beskæftiger sig for tiden med skam, der samtidig også lægger titelnavn til en af dette års helt uventede internationale tv-succeser - den norske ungdomsserie SKAM.

Du kan få fat i et eksemplar af magasinet i indgangen til Vor Frue Kirke - Københavns Domkirke i Nørregade.

Her kan du læse mere om tidligere udgaver af DEBATmagasinet

Tags: