Folkekirkens nye logo godt modtaget

folkekirkens_logo_s_c_neg_roed_rgb_xl.jpg

Eksempel på folkekirkens nye logo
Eksempel på folkekirkens nye logo
Folkekirkens nye visuelle identitet, som blev lanceret i weekenden, roses fra flere sider. Vi har samlet et udpluk af reaktionerne
af Johannes Henriksen

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

”Vellykket hjemmestrik til et spraglet kirkesamfund” lød overskriften i Politikens anmeldelse af folkekirkens nye logo, som fik fire ud af seks hjerter. Også flere af landets øvrige medier havde rosende ord til logoet, som er udarbejdet af Jacob Jensen Design.

Sådan kan du selv bruge folkekirkens nye visuelle identitet

Det fælles kendetegn bliver en mulighed og ikke en pligt. Den enkelte kirke eller organisation beslutter selv om – og i hvilket omfang - man vil bruge den fælles visuelle identitet.

Den visuelle identitet bliver udformet, så det kan fungere sammen med de lokale symboler, logoer og udtryk.

På den måde kan et sogn både vise sit lokale særpræg og sin sammenhæng med folkekirken.

Designmanual

På folkekirken.dk kan du hente en designmanual og downloade filer til brug i dokumenter, til tryk og til web.

I designmanualen får du også vejledning og inspiration til, hvordan du benytter grafikken.

'Wow! Tør vi det?'

I Kristeligt Dagblad var der ’anerkendende nik’ til et ’moderne og genkendeligt logo’. I avisens omtale fremhæver kommunikationsrådgiver Karen Lykkebo, at logoet er fyldt med positive værdier:

”Det er farverigt, relativt moderne og indeholder tegn som tro, håb og kærlighed, som vi har svært ved at have noget imod. Det gør ikke nogen skade, og det er et godt redskab til at skabe en fælles visuel identitet”, siger Karen Lykkebo.

I Politiken fremhæver anmelder Lars Hedebo Olsen de ”indbydende, bløde linjer” og skriver om et logo, ”hvor man ikke kan lade være med at gå på opdagelse i symbolerne”. I en ledsagende artikel på forsiden af kultursektionen sætter Politiken fokus på arbejdsprocessen, hvor forskellige folkekirkelige aktører skulle samarbejde med designerne om den endelige formgivning af logoet.

I artiklen giver designer Timothy Jacob Jensen udtryk for sin begejstring over, at arbejdsgruppen besluttede sig for det mest dristige blandt tre forslag med ordene: ”Wow! Tør vi det? Kan vi det?”.

Eksempel på logoet som flerfarvet bomærke
Eksempel på logoet som flerfarvet bomærke

Fælles familie

Også DR bragte søndag nyheden om folkekirkens nye logo. På dr.dk citeres religionssociolog Peter Lüchau for, at det nye logo er et signal om, at man er tolerant over for at danskernes opfattelse af kristendom er meget forskellig. Han tvivler dog på, at landets kirker umiddelbart vil kunne mærke effekten af det nye varemærke.

I artiklen kritiserer sognepræst Sørine Gotfredsen logoet for at sende et forkert signal om, at folkekirken nu taler med én stemme. ”Det gør den jo ikke. Kirken består jo af en masse individer med forskellige holdninger”, siger hun.

I Jyllands-Posten udtrykker styregruppens formand biskop Karsten Nissen sin begejstring for det nye logo, som han håber folkekirken vil tage til sig.

”Jeg kan jo kun opfordre alle sogne, kirkelige myndigheder og embeder, folkekirkelige og frivillige organisationer med afsæt i folkekirken til at bruge det, fordi det viser, at vi er en fælles familie”, siger Karsten Nissen.

Om folkekirkens nye logo

På linje med andre kristne kirkesamfund i Europa og resten af verden har den danske folkekirke nu fået et grafisk kendemærke, som kan bruges frit i alle folkekirkelige sammenhænge.

Tanken bag det fælles logo er at skabe synlighed og understrege tilhørsforholdet til folkekirken i en kompleks kommunikationsvirkelighed. Mærket kan anvendes på hjemmesider, tryksager, brevpapir og i en lang række andre sammenhænge.

Jacob Jensen Design står bag den grafiske formgivning – en proces som er foregået i tæt samarbejde med en arbejdsgruppe med repræsentanter fra landets ti stifter, Landsforeningen af Menighedsråd, FKOF og folkekirken.dk.

Danskere fra hele landet har desuden givet deres input til logoet gennem fokusgrupper og via hjemmesiden kendetegn.dk.

Det er op til de enkelte sogne, organisationer og andre folkekirkelige aktører at tilpasse logoets farve, størrelse og tekst på en måde, så mærket harmonerer med afsenderens eget visuelle udtryk.

Læs mere på om folkekirkens visuelle identitet på folkekirken.dk

Elsebeth Grummesgaard Gjesing

Tags: