Fortryllende fredage i Vor Frue

God Goes Deep Christian Monrad Palma

Det er andet år i træk, at natkirkepræst Christian Monrad i samarbejde med dj’en Palma Lova arrangerer God Goes Deep i Københavns Domkirke. For dem begge handler God Goes Deep om at skabe en rolig oase midt i København. Foto: Sille Arendt
Det er andet år i træk, at natkirkepræst Christian Monrad i samarbejde med dj’en Palma Lova arrangerer God Goes Deep i Københavns Domkirke. For dem begge handler God Goes Deep om at skabe en rolig oase midt i København. Foto: Sille Arendt
Fred og fællesskab i lys og lyd fra markante dj’s er hovedingredienserne ved fredagsarrangementet God Goes Deep i Vor Frue Kirke. Hvis nogen oplever den cocktail som fortryllende, er det helt efter hensigten, fortæller arrangørerne natkirkepræst Christian Monrad og dj’en Palma Lova, som oplever, at københavnere af alle slags kigger forbi domkirken i Nørregade
af Lars Erik Frank (Presse- og kommunikationsmedarbejder)

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

Natkirken i Vor Frue Kirke slår nu dørene op og armene ud til endnu en række God Goes Deep-arrangementer. Fra den 21. februar og fem uger frem vil markante danske dj’s som Lulu Rouge, Djuna Barnes og Mads Axelsen, der også er vært på P3’s Det Elektriske Barometer, hver fredag spille musik, som er særligt valgt ud til det store rum i Københavns Domkirke.

Det er en af natkirkens præster Christian Monrad, der sammen med dj’en Palma Lova på andet år arrangerer God Goes Deep. For dem begge handler God Goes Deep om at skabe en rolig oase midt i København.

God Goes Deep

Udvalgte fredage i årets løb i Vor Frue Kirke, klokken 20 -24

Et frirum der med lyd, lys og fællesskab kan give ”helle fra hverdagen og vores spolehjerner”, som Palma formulerer en af sine intentioner for frivilligt at være med til planlægge, booke, promovere og ind i mellem selv spille til God Goes Deep:

Hvis vi som arrangører er dygtige, kommer alle tæt på hinanden og bliver en del af fællesskabet. Også de, der bare lige kom forbi for at se, hvad det nu var, der skete i domkirken

”For mig er det stærkt, at det her smukke, historiske og meget københavnske sted kan være så åbent og rumme så mange forskellige mennesker, som dukker op til God Goes Deep. Nogle er troende, andre som jeg selv er ikke. Religionsbegrebet er bredt: nogle er kristne, andre er ikke.

Her kommer turister, hjemløse og københavnere i mange aldre direkte ind fra gaden og er sammen med dem, som kommer i kirken hver gang. Alle har deres egen oplevelse, men alligevel nyder alle på hver deres måde et fællesskab. Hvor oplever så mange forskellige typer af mennesker ellers det henne?” spørger Palma.

Kommunikation i lys og lyd

Også for Christian Monrad kan en God Goes Deep-aften være en stærk og virkelig oplevelse af fællesskab, som der ofte tales om i fx prædikener i kirken:

”I den protestantiske kirke har det altid handlet om det sagte ord – fra bibeltekster eller i prædikerne. Til God Goes Deep er det interessant at lægge ordet til side for en aften. Her kommunikeres der gennem musik, lys, lyd og følelser. Som præst har jeg ikke noget behov for at gå på prædikestolen og tale om fællesskab eller kærlighed.

For det er ofte det, der alligevel sker i rummet, uanset om dj’en er en stor eller lille kanon. Hvis vi som arrangører er dygtige, kommer alle tæt på hinanden og bliver en del af fællesskabet. Også de, der bare lige kom forbi for at se, hvad det nu var, der skete i domkirken sådan en fredag aften,” fortæller Christian Monrad

Ro er en krævende opgave

At skabe fællesskab og en stemning af varme og ro gennem ny og elektronisk musik i et rum som Københavns Domkirke er en krævende opgave. Alene akustikken gør, at beats og vokaler, der andre steder kan lyde lækre og blide, flyver rundt og bliver stressende.

Og så er der også Vor Frue Kirkes status som en vigtig historisk og kulturel institution at tage højde for. For Palma er det dog en spændende udfordring, både når hun selv spiller eller booker andre dj’s:

”Det allervigtigste er, at kunne læse stemningen og rummet, som har en mægtig energi. Selv efter to år kan det stadig tage fusen på os. Musikken skal være et af flere elementer ved hele oplevelsen. Den må gerne fylde og varme, men ikke være stor eller heftig.

Musikken er tænkt som et smukt supplement til oplevelsen og må ikke virke forstyrrende,” siger Palma, der altid taler sammen med de forskellige dj-kunstnere, inden de spiller til God Goes Deep.

Palma Lovas fredagsfavoritter

Fem numre, som Palma Lova særligt nyder at spille til God Goes Deep (Følg links for at lytte til numrene).

Et helt særligt dj-job

For mange af kunstnerne er oplevelsen af at spille i Vor Frue nemlig ofte noget helt særligt, fortæller Palma:

”Mange af dem, der spiller her, dj’er på klubber og spillesteder verden over. De er vant til et publikum, der snakker ind over pulten, danser, og i det hele taget er meget tydeligt i kommunikationen. Her er der stille, og deltagerne opfører sig meget anderledes.

Nogle lægger sig i sækkestolene, andre sidder med lukkede øjne og beder på en kirkebænk, og en aften var der et par, der satte sig på gulvet og tog et parti skak

Nogle lægger sig i sækkestolene, andre sidder med lukkede øjne og beder på en kirkebænk, og en aften var der et par, der satte sig på gulvet og tog et parti skak. Det kan godt være svært regne ud på forhånd, så derfor siger jeg altid til vores kunstnere: forbered jer og tag en masse ekstra numre med. Det er ikke altid, man kan regne ud, hvilken musik, der virker krævende. Og det må den ikke være.”

En genfortryllende oplevelse

Palma beskriver God Goes Deeps musikprofil som ”bleep-bleep-elektronisk-drømme-svæve-ambient” med afstikkere til både klassiske kompositioner og gamle klassikere fra fx Marvin Gaye og The Beatles.

Det vigtigste er, at musikken er levende og organisk. For selvom rummet kan virke stille, sker der ting under overfladen.  På den måde er musikken med til at skabe fortryllelse i kirkerummet, mener Christian Monrad:

”God Goes Deep er en iscenesættelse, hvor vi spiller på det mystiske gennem lyd, lys og effekter, der bidrager til, at det et eventyr. Kulturteoretisk kalder man det genfortryllelse, når man på den måde igen giver plads til det uforståelige.

Efter anden verdenskrig har også kirken lidt under tendensen til, at alt har skullet måles og vejes for at være sandt. Men i de senere år har der været plads til, at man ikke altid anses for en idiot, hvis man giver sig hen til mystikken,” fortæller Christian Monrad.

Efter anden verdenskrig har også kirken lidt under tendensen til, at alt har skullet måles og vejes for at være sandt. Men i de senere år har der været plads til, at man ikke altid anses for en idiot, hvis man giver sig hen til mystikken

En tjeneste for Gud

Hovedparten af brugerne på God Goes Deeps facebookside er mellem 20 og 45 år gamle. Arrangementet har dermed fat i en gruppe, der almindeligvis ikke gør stor brug af folkekirkens tilbud om traditionelle højmesser.

Netop den gruppe er Christian Monrad glad for at ramme, selvom God Goes Deep ikke er en egentlig gudstjeneste:

”Som præst, synes jeg egentlig, at vi som folkekirke skylder alle vores mange medlemmer noget for deres interesse og kirkeskat. Det er langt fra alle, der er opdraget med et så formaliseret forhold til Gud, som en højmesse lægger op til ud fra nogle traditioner, som mennesker har skabt. Ud over nadveren har Gud aldrig udtalt sig om formen. God Goes Deep er ikke en formel gudstjeneste.

Men for 150 år siden sagde Grundtvig, at du kan gøre Gud en tjeneste ved at være menneske og deltage i verden hver dag. Så sidder nogen her og føler fællesskab og skænker de andre og skaberværket en tanke, gør de for mig at se Gud den tjeneste,” siger Christian Monrad.

Tags: