Nyt vaskeri kombinerer økonomisk overskud med hjertevarme

marina_vaskeri_6_855.jpg

Marina Willems leder Kirkens Korshærs nye vaskeri på Frederiksberg, der både skal tjene penge og have fokus på det sociale og samfundsgavnlige. Foto: Jeanne Kornum
Marina Willems leder Kirkens Korshærs nye vaskeri på Frederiksberg, der både skal tjene penge og have fokus på det sociale og samfundsgavnlige. Foto: Jeanne Kornum
Når Kirkens Korshær laver socialt arbejde, kommer midlerne fra genbrugsbutikker, støtteaktiviteter og offentlige tilskud. Men nu skal organisationen drive et nyt vaskeri, som både skal tjene penge og have en social profil

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

Tekst: Heiner Lützen Ank

Marina Willems smiler. Men der er også kun få timer til, at det rigtig går løs. I dag leverer det vaskeri på Frederiksberg, hun er leder af, og som er et helt nyt projekt i Kirkens Korshær-regi den første sending renvasket tøj til den første kunde.

Dermed begynder et nyt kapitel for Kirkens Korshær, og dermed bliver den drøm, Marina Willems har haft i flere år, til virkelighed. På sådan en dag må man gerne smile.

FAKTA: Skal du have vasket?

Kirkens Korshærs vaskeri holder foreløbigt til i lånte lokaler på Godthåbsvej 101 på Frederiksberg. 

Her er private velkomne til at benytte sig af møntvasken.

Firmaer, kirker og andre organisationer kan kontakte vaskeriet for firmaftaler.

 

I 20 år har Marina Willems drevet vaskeri, men på et tidspunkt blev det nok for hende. Hun stoppede derfor og begyndte i stedet på 3K Uddannelsen, en uddannelse på Diakonissestiftelsen, hvor eleverne arbejder med kirke, kommunikation og kultur.

I forbindelse med en praktik hos Kirkens Korshær slog det hende, at hendes tidligere erfaringer kunne kombineres med uddannelsen og Kirkens Korshærs tilgang til udsatte mennesker:

"Jeg er sikker på, at det her projekt kan komme Kirkens Korshær til gavn, både på det økonomiske område, men også på det sociale," siger Marina Willems.

Det er forretning

Det nye vaskeri er en socialøkonomisk virksomhed, altså en virksomhed, der både skal tjene penge, men samtidig skal have fokus på det sociale og samfundsgavnlige:

"Det er vigtigt, at det i sidste ende giver penge, og at virksomheden dermed kan støtte Kirkens Korshær økonomisk. Ellers er det jo ikke en virksomhed. På den anden side har vi også fokus på det sociale. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at jeg har henvendt mig til Frederiksberg Kommune, hvor vaskeriet ligger, og bedt om at få visiteret en flok af mangfoldige medarbejdere.  For er der noget, Kirkens Korshær kan, så er det at rumme forskellige mennesker," siger Marina Willems.

Service i centrum

Aftalen med den første kunde kom i hus en måned før dagens levering, og Marina Willems har derfor brugt den mellemliggende tid til at gøre forretningen klar.

I kraft af hendes mange år i branchen har hun en del erfaring at trække på, ligesom det også giver hende troen på, at noget af det, der er i centrum i Kirkens Korshærs arbejde, i den grad efterspørges i markedet:

"Vi kommer til at gå efter de små og mellemstore virksomheder. Dem, der gerne vil have den personlige kontakt, og hvor der af og til også er brug for noget fleksibilitet. Det er værdier, der er i højsædet i Kirkens Korshær i forvejen, og jeg er sikker på, der er et marked, der efterspørger netop dette. Det kan vi levere," siger Marina Willems.

Vaskeriet er et sted, hvor vi med udgangspunkt i Kirkens Korshærs værdigrundlag og menneskesyn vil forsøge at kombinere økonomisk overskud med hjertevarme.

Det gode samarbejde

Faktisk er det gået så stærkt med opstarten af vaskeriet, at det indtil videre bor i lånte lokaler, mens de sidste detaljer falder på plads.

Alligevel tager Marina  Willems det roligt. For lokalerne ligger på Frederiksberg, og beliggenheden i den lille kommune i den store by har givet vaskeriet et solidt fundament at bygge på forretning på:

"Vi har fra starten fået et rigtig godt samarbejde med Frederiksberg, hvor nogle af de medarbejdere, der skal arbejde i vaskeriet, vil blive visiteret fra. Kommunens beskæftigelsesenhed har støttet os på mange måder. For eksempel havde de en strygerulle, som de ikke vidste, hvad de skulle bruge til, men det gjorde jeg, og så fik vi lov til at låne den. Kommunen har også stillet´undervisning fra en fysioterapeut til rådighed, så vi kan se på arbejdsstillingerne i vaskeriet.

Kombinationen er vigtig

Marina Willems er ikke ene om at være glad for samarbejdet med Frederiksberg Kommune. Glæden og forventningerne går også den anden vej, fortæller Johanne Schneider. Hun er beskæftigelseschef i Frederiksberg Kommune, og her har de valgt at gå helhjertet ind i et samarbejde med det nye vaskeri:

"Vi har mange borgere igennem, som vi skal afklare i forhold til enten at finde beskæftigelse eller uddannelse. Ind i dette passer vaskeriet perfekt som socialøkonomisk
virksomhed," siger Johanne Schneider.

Johanne Schneider håber således, at vaskeriets fokus på forretning og social forståelse kommer målgruppen til gode. Også selvom de sociale problemer kan være store og udfordrende for nogle af borgerne:

"Det har været vigtig for os, at det er en virksomhed, der har reelle kunder og aftaler, som skal overholdes, men hvor der samtidig er forståelse for, at nogle af dem, vi sender derhen, har særlige behov, der skal tages hensyn til," siger Johanne Schneider.

Den gode samarbejdspartner

Ifølge Johanne Schneider er det på denne baggrund ikke tilfældigt, at Frederiksberg Kommune har valgt at arbejde sammen med lige netop Kirkens Korshær:

"Det er ingen hemmelighed, at der er mange, der byder sig til og gerne vil samarbejde med os. Men Kirkens Korshær er en stor og solid samarbejdspartner, som man kan stole på. Og så kan jeg godt lide den ånd og holdning til mennesker, der springer ud af det kirkelige ståsted.

At det netop er et vaskeri, der er omdrejningspunktet for samarbejdet, har ifølge Johanne Schneider også haft afgørende betydning for Frederiksberg Kommune:

"De arbejdsopgaver, der er i et vaskeri, passer godt til vores borgere. Det er arbejdsopgaver, de kan klare, og desuden er der mulighed for at være alene, samtidig med at man arbejder sammen med andre," fortæller Johanne Schneider.

FAKTA: KIRKENS KORSHÆR

• Ca. 10.000 mennesker bruger hver uge Kirkens Korshærs varmestuer, herberger og andre tilbud.
• Kirkens Korshær har 8.000 frivillige og ca. 400 lønnede medarbejdere.
• Kirkens Korshær har varmestuer, væresteder og herberger over hele landet.

Fremtid med muligheder

Nu har vaskeriet haft sin første kunde. Men det stopper ifølge Marina Willems på ingen måde her. Faktisk er det først lige begyndt:

"Jeg håber, vi på længere sigt også kan tilbyde nogle institutioner andet end at vaske tøj. Det kunne være opgaver, der naturligt knytter sig til det at vaske tøj, for eksempel et mindre plejehjem," siger Marina Willems.

Og så skal der ifølge Marina Willems hele tiden være fokus på det, Kirkens Korshær står for, herunder den store involvering af frivillige:

"Vi har for eksempel en frivillig chauffør tilknyttet, ligesom vi har frivillige, der er med til at sy vaskeposer, noget der er vigtigt i denne branche og som dermed måske også kunne blive noget, vi kan sælge til andre," siger Marina Willems

På denne baggrund er Marina Willems heller ikke bange for, at kombinationen af forretning og social bevidsthed står i vejen for hinanden, men faktisk fint går hånd i hånd:

"Vaskeriet er et sted, hvor vi med udgangspunkt i Kirkens Korshærs værdigrundlag og menneskesyn vil forsøge at kombinere økonomisk overskud med hjertevarme
og plads til alle uanset alder, køn, etnicitet og uddannelsesniveau," siger Marina Willems.

Artiklen har tidligere været udgivet i Korshærsbladet

Tags: