Tal med og lyt til en teenager

adventskirken_familie_foto_sille_arendt.jpg

Når familien Jochimsen vil løse et problem som f.eks., hvordan familien får gjort huset rent, sætter de tid af til at snakke om det.”Der er ikke perfekt rent i vores hjem, men det fungerer faktisk,” siger Berit Jochimsen, kursusleder på forældrekurset.
Når familien Jochimsen vil løse et problem som f.eks., hvordan familien får gjort huset rent, sætter de tid af til at snakke om det.”Der er ikke perfekt rent i vores hjem, men det fungerer faktisk,” siger Berit Jochimsen, kursusleder på forældrekurset.
Adventskirken i Vanløse inviterer teenageforældre til kursus. Det handler om praktiske redskaber til kommunikation, som kan skabe en mere givende relation med de unge

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

”Vi har inspirerende guruer som Jesper Juul, og jeg er vild med hans tanker om børneopdragelse, men jeg har savnet, at de fine tanker bliver omsat til dagligdagen,” siger famileterapeut og pædagog Berit Jochimsen.

Derfor har hun sammen med Malene Mikkelsen, der er lærer og mor til to børn, udviklet et kursus, hvor forældre kan øve sig i at forbedre kommunikationen med deres børn. Kurset løber af stablen i Adventskirken i Vanløse over tre mandage i begyndelsen af efteråret.

Acceptere og anerkende følelser 

På kurset bliver forældrene bedt om at lytte til en sætning, som de sikkert selv kunne have sagt: ”Dine snavsede fingre er igen på døren, hvorfor gør du altid det? Hvor mange gange har jeg ikke fortalt, at du skal bruge dørhåndtaget? Problemet med dig er, at du aldrig hører efter, hvad der bliver sagt.” 

Pointen er, at de følelser, dette vækker hos forældrene, vil de også rejse hos børn. Alternativet til at dunke børnene i hovedet og kræve, at de lystrer, er at praktisere en anerkendende tilgang. Og netop det at acceptere og anerkende børnenes følelser er kursets grundtanke. 

”Siger jeg: ’Jeg kan se, at du bliver vred’, anerkender og spejler jeg barnets følelse, og så bliver den også mere tydelig for barnet selv,” mener Berit Jochimsen. Anerkendelsen skal ikke forveksles med bare at lade stå til. 

Forældrene kan samtidig med anerkendelsen være tydelige og sætte grænser, for eksempel ved at sige: ”Jeg kan se, at du bliver så vred, at du har lyst til at slå, men jeg vil ikke have, at du slår.”

”Så er man tydelig, men barnet kommer ikke til at føle sig forkert. Det kan også suppleres med at give andre muligheder som f. eks. en pude at slå på i stedet for lillesøster,” siger hun. 

Automatreaktioner kan trænes væk 

Den automatiske forældre-telefonsvarer kalder de to kursusledere de reaktioner, som de fleste af os har på rygmarven, hvis vi ikke øver os i at anvende anerkendende kommunikation.

”Mange vil gerne have, at vi skal fixe deres kommunikation, men vi kommer ikke med hurtige løsninger. Vi skaber et rum, hvor man kan øve sig. Det er et træningsprogram, for god kommunikation kræver en indsats, og det tager tid at ændre på gamle mønstre og lære færdigheder som for eksempel at lytte opmærksomt,” siger Berit Jochimsen.

Bebrejdelser skaber vrede og modstand 

Kursusmaterialet er fyldt med eksempler på situationer, som er velkendt i enhver familie. For eksempel som når  familien sidder og spiser, og teenageren snupper det sidste stykke pizza. Forældrene siger, at det kan han ikke være bekendt.

”Den reaktion skaber modstand og vrede, og nu har han jo spist det. I stedet kan man beskrive problemet, så han får en chance for selv at tænke,” forklarer Berit Jochimsen. Hun ved af egen erfaring, at det ikke altid lykkes, og derfor understreger hun også på kurset, at man kan ikke lige ændrer sine reaktioner på én dag.

”Jeg kommer også op i det røde felt og får sagt noget, jeg fortryder, men så er det vigtigt at tilgive sig selv.”

Åbne spørgsmål

Når Berit Jochimsens egne børn – en teenager på 13 og tvillinger på ni – kommer hjem fra skole, kan hun finde på at spørge: ”Nå, hvordan har det været at være dig i dag?”

Hun hører af og til forældre klager over, at deres børn ikke vil fortælle, hvad de går og laver, og hun råder forældrene til ikke at overvælde børnene med en masse spørgsmål, når de lige kommer ind ad døren.

”Hvis de har noget at fortælle, er det min erfaring, at de gør det,” siger Berit Jochimsen

TEKST: Inger Dahl

FAKTA: TAL SÅ DIT BARN LYTTER – OG LYT SÅ DIT BARN TALER 

Adventskirken, Sallingvej 90, 2720 Vanløse. Datoer: 7. september, 21. september, 5. oktober kl. 18.30-21.30. Pris: 100 kr. pr. gang.

Undervisere: Berit Jochimsen, familieterapeut, pædagog og mor til tre børn, Malene Mikkelsen, lærer og mor til to børn. 

På kurset arbejdes der blandt andet med, hvordan du: • udvikler samarbejdet med dit barn • håndterer dit barns negative følelser • hjælper dit barn til at udvikle et realistisk og positivt selvbillede • opdrager uden at såre eller fremmedgøre dit barn • løser konflikter på en ordentlig måde • skaber en kærlig og respektfuld atmosfære.

Kurset er for forældre til teenagere i Advents Sogn. Forældre fra andre dele af Københavns Stift er dog også velkomne, såfremt der er plads. Kontakt kirkekoordinator Christina Skovgaard Iversen om tilmedling på mail: csi@advenstkirken.dk / telefon: 29256831

"VI MÅ LÆRE AT VÆRE NÆNSOMME VED HINANDEN"

Lene Hjære Østergaard, sognepræst ved Advenstkirken om baggrunden for forældrekurset:

"Jesus taler til os i den hverdag, der er vores med de problemer, vi har. Mennesker bliver syge, eller har konflikter med hinanden, vi har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, nogen har for meget arbejde. Uretfærdigheder og afmagtsfølelse. Jesus lærer os at tage hånd om hinanden og om det, der er vigtigt. Vi må lære den nænsomhed, som vi alle sammen længes efter i vores forhold til hinanden.

Og noget af det vigtigste i vores liv er forholdet mellem forældre og børn. Enhver forælder ønsker, at det går ens børn godt, og at de har frimodighed til at tale om det, der foregår i deres liv. Jeg håber, at kirkens tilbud om et forældrekursus kan være med til at styrke eller give værktøjer til, at vi kan blive mere kærlige, støttende og nænsomme ved hinanden." 

Tags: