Klumme: Birthe Rønn Hornbechs julesalme

birthe_roenn_foto_sille_arendt.jpg

Birthe Rønn Hornbech er tidligere vicepolitimester og folketingsmedlem. Hun var 2007 - 2011 integrations- og kirkeminister for Venstre. I artiklen her vælger hun en af de julesalmer, hun holder særligt af. Foto: Sille Arendt
Birthe Rønn Hornbech er tidligere vicepolitimester og folketingsmedlem. Hun var 2007 - 2011 integrations- og kirkeminister for Venstre. I artiklen her vælger hun en af de julesalmer, hun holder særligt af. Foto: Sille Arendt
Birthe Rønn Hornbech skriver klumme om en af sine foretrukne julesalmer, der handler om julenats enestående betydning for os alle

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

Jeg holdt meget af biskop og salmedigter Johannes Johansen, og jeg holder meget af at synge hans salmer. Én af de salmer, jeg derudover specielt læser, er hans julesalme
"Det var ikke en nat som de andre", nummer 98 i Den Danske Salmebog.

Johannes Johansen var i en årrække præst på Thurø og senere biskop over Helsingør Stift. Johannes Johansen er luthersk præst solidt plantet i både i den teologiske tradition og i den danske salmetradition. Dertil er han en moderne forkynder, der benytter et klart og billeddannende sprog, der taler lige ind i det moderne menneskes forestillingsverden. 

Om en mærkelig og enestående nat

"Det var ikke en nat som de andre", handler naturligvis om julenat, denne mærkelige og enestående nat, som mange digtere har skrevet om.

Johannes Johansens salme fortæller ikke kun om julenat, men om den betydning denne mærkelige nat fik og stadig har for hele folket.

Med sproglig og poetisk sans er gentagelsen anvendt til at understrege det centrale i hvert vers og til at understrege, at evangeliet ikke er historie og fortid, men meget nærværende nutid.

- det var ikke en nat som de andre
- det var ikke en himmel som de andre
- det var ikke et barn som de andre
- det var ikke en Herre som de andre
- det er ikke et ord som de andre.

Det var magtpåliggende for digteren at få sagt, at denne første julenat er en helt anderledes nat med radikal indflydelse på verdens gang frem til vor tid og den tid, der kommer efter os.  

Johannes Johansen var provokeret af, at Johannes Møllehave havde skrevet et digt om julenat og hyrderne på marken og skrevet følgende:
-det var en almindelig mark
-det var en almindelig nat.

Mere end en historie som de andre

Så er det, at Johannes Johansen rykker ud med sin salme om den nat, der fik al skabningen til at holde på sit vejr. Den nat, der ikke blot blev et lyshav i tiden, men som har gennemlyst slægterne lige siden, fordi Gud selv blev menneskets lys.

Johannes Johansens evner med Grundtvigs ord at tale sandt om småt og stort, og jævnt om alt det høje. 

Evangeliet er ikke blot en historie som de andre. Med Jesu komme til verden kom Gud selv til jords for at finde den enkelte og se den skinnende perle i ethvert menneske, ikke mindst i dem, der efter menneskelig tankegang er placeret nederst. For prædikant og salmedigter Johannes Johansen er det altid Gud, der finder mennesket.  

Læs også: Marianne Jelved: Folkelighed begynder med, vi vil hinanden noget

Som Jesu fødsel fandt sted i en stald og ikke på et slot, således forkyndte englene netop ikke glæden for hele folket til magthaverne på slottet, men til hyrderne, der i mørke og kulde måtte leve på marken sammen med deres dyr.

Englenes budskab er ikke et ord, som de andre. Det styrter dødens tyran. Lyset, hvorved vi skal vandre har lyst lige siden denne første julenat. Lyset er Gud. Det lys er menneskets lys, så vi selv lyser op i Guds billede.

Hvad er der egentlig at føje til?

Glædelig jul.

Tags: