Nye tal: Babysalmesang boomer i kirkerne

babysalmesang_anna_kirke_foto_louise_jensen.jpg

Babysalmesang er et hit i mange københavnske kirker. Arkivfoto: Louise Jensen, Anna Kirke
Babysalmesang er et hit i mange københavnske kirker. Arkivfoto: Louise Jensen, Anna Kirke
Barnevogne, pludrende babyer og nybagte forældre er ikke noget særsyn henne i kirken. Skønsmæssigt tilbyder cirka 50 procent af folkekirkens sogne babysalmesang, siger en forsker. Tallet for København og Frederiksberg ligger endnu højere

Del denne side:

  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Email
  • Print

Tekst: Jacob Lybek, freelancejournalist

I København og på Frederiksberg er andelen af sognekirker, der tilbyder babysalmesang, nu oppe på 82 procent. Det fremgår af en ny kortlægning, som Københavns Stift har foretaget i samarbejde med stiftets provstier. 

Således er der nu babysalmesang i 64 af de 78 sognekirker i Københavns og Frederiksberg kommuner, viser kortlægningen. Flere af kirkerne melder om lange ventelister og har i de seneste år oprettet ekstra hold med babysalmesang. Holdene ledes typisk af en musikpædagog, en kirke- og kulturmedarbejder eller en organist – og somme tider også med deltagelse af en præst.  

Så almindeligt som babysvømning

Også andre steder i landet er babysalmesang blevet mere og mere udbredt i de seneste år, siger lektor i religionsvidenskab, ph.d. Marie Vejrup Nielsen fra Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet, der i 2014 stod i spidsen for forskningsprojekt om babysalmesang

”Vi kom frem til, at det skønsmæssigt er halvdelen af sognene i Danmark, hvor folkekirken tilbyder babysalmesang. Enten selv eller i samarbejde med andre sogne. Og jeg har ingen grund til at tro, at antallet skulle være faldet siden da. At gå til babysalmesang er efterhånden ved at blive lige så almindeligt som at gå til babysvømning. Det er bemærkelsesværdigt, at langt de fleste af de deltagende forældre er nogle, der normalt kun sjældent går i kirke,” siger Marie Vejrup Nielsen og tilføjer: 

”Som jeg ser det, er opblomstringen af babysalmesang i kirkerne en del af en generel tendens, hvor folkekirken prøver at komme befolkningen mere i møde med bl.a. koncerter, samtalesaloner, sorggrupper og spaghettigudstjenester for børnefamilier. Det handler om, at kirken stigende grad prøver at blive en del folks hverdag. Og når kirken giver et tilbud, som er rettet mod en særlig målgruppe, er tærsklen til kirken ikke så høj, som man skulle tro.”   

Babysalmesang i København og Frederiksberg

Provsti

Kirker med babysalmesang

Valby-Vanløse

10 ud af 10 kirker = 100 procent

Amagerbro

10 ud af 11 kirker = 91 procent

Frederiksberg

9 ud af 10 kirker = 90 procent

Bispebjerg-Brønshøj

9 ud af 10 kirker = 90 procent


Nørrebro

7 ud af 8 kirker = 88 procent

Vor Frue-Vesterbro

8 ud af 12 kirker = 67 procent

Holmens-Østerbro

11 ud af 17 kirker = 65 procent 

Kilde: Københavns Stift 

 

     

Frederiksberg-præst: ”Vi står jo ikke der og spørger deltagerne om deres tro”

I Københavnsområdet er koncentrationen af kirker med babysalmesang størst i Valby, Vanløse og Brønshøj samt på Bispebjerg, Frederiksberg, Nørrebro og den nordlige del af Amager. F.eks. er der babysalmesang i 9 ud af de i alt 10 kirker på Frederiksberg. Bl.a. i Frederiksberg Slotskirke med tre hold hver onsdag i formiddagstimerne.

”Holdene kører over 10 uger, og de ledes af vores musikpædagog. Der bliver sunget og leget sanglege. Den sidste gang afslutter vi med en lille babygudstjeneste med velkomstbøn, salmer, fadervor og velsignelse. Det er meget nede på jorden, vil jeg sige,” fortæller sognepræst Michael Brautsch fra Frederiksberg Slotskirke. 

Han peger på, at mange af de deltagende mødre angiveligt kun sjældent sætter sine ben i en kirke. 

”Babysalmesang er et tilbud til alle, uanset hvilket forhold de har til folkekirken og kristendommen. Nu står vi jo ikke der i indgangsdøren og spørger folk om, hvor ofte de går i kirke eller om deres tro, så jeg ved det ikke. Men min klare fornemmelse er, at de fleste af deltagerne typisk kun går i kirke i forbindelse med julen, dåb, bryllupper og bisættelser. Mange føler sig nok mindre fremmedgjorte over for kirken end for blot få år siden,” siger Michael Brautsch. 

Aktiv med datteren 

En af dem, der går til babysalmesang er 34-årige Louise Hørlyck, der er mellemleder i en medicinalvirkomhed og pt. har barselsorlov.  Hver tirsdag om formiddagen tager hun sin otte måneder gamle datter med til babysalmesang i Sankt Markus Kirke på Frederiksberg. 

”Jeg kan godt lide at lave nogle aktive ting med vores datter, og jeg fandt ved et tilfælde ud af, at mange kirker har babysalmesang. Vi har gået på to hold af seks ugers varighed, og vi er netop startet på et tredje. Det er både med dans, salmer, trommeslagning og sæbebobler, så min datter er rigtig træt på den gode måde, når vi kommer hjem. Vi er 12 forældre på holdet, og bagefter seancen plejer vi at drikke noget kaffe og te og spise lidt sammen,” fortæller Louise Hørlyck.  

”At det foregår i en kirke er fint, men det er ikke det afgørende for mig. Jeg er ikke sådan kirkelig på den måde, selv om jeg som de fleste andre er medlem af folkekirken. At forløbene afsluttes med en babygudstjeneste synes jeg kun er hyggeligt,” siger Louise Hørlyck.  

Fakta: Babysalmesang

Et babysalmesangshold mødes som regel en gang om ugen. Seancen varer 45-60 minutter, og der er ofte op til 10-12 forældre og deres babyer på et hold. 

I nogle kirker skal der betales et mindre deltagergebyr, mens det i andre kirker er gratis. Man behøver kan ikke at være medlem af folkekirken for at deltage. 

Se her hvilke kirker i Københavns Stift, der tilbyder babysalmesang.

Tags: